woensdag 15 oktober 2014

Narren,Zotten en Dwazen


Als voorbereidende opdracht moesten we afbeeldingen zoeken van maskers. Ik heb  mooie afbeeldingen gevonden.





Vervolgen gingen we in de les een masker maken. Het masker moest een duidelijke uitdrukking hebben en overdreven gezichtsvormen. Mijn voorbeelden zijn sierlijk en in vorm dus ik kon niet echt één van mijn voorbeelden namaken dat was wel jammer.

Reflectie

Betekenis
Geef aan op welke manier je de inhoud van de opdracht hebt verwerkt? Vertel daarbij ook welke associaties je hebt gehad bij het onderwerp.

Ik heb geprobeerd mijn masker een karakter te geven en overdreven kenmerken te maken bij mijn masker. Mijn doel was om een overdreven 'modepopje' te maken. Met grote lippen. Bij het onderwep dacht ik gelijk aan de middeleeuwen waar een nar de koning moest vermaken. Ook moest ik denken aan een gemaskerd bal.

Vorm
Leg aan de hand van je resultaat uit welke beeldaspecten je hebt toegepast. Waar in het werk is dat goed te zien? (eventueel detailfoto’s toevoegen).

Ik heb geprobeerd de lippen groter te maken. Ook heb ik de wenkbrauwen overdreven gemaakt. De kleur van de huid is jammer genoeg niet mooi maar er was geen huiskleurig papier. Ik heb expres de neus klein gehouden omdat het masker ander té werd, vond ik.

Materie
Met welk materiaal heb je gewerkt? Wat vond je van het gebruik van dat materiaal? Had je een nog andere materialen of gereedschappen willen gebruiken en zo ja waarom?
Ik heb gewerkt met kranten en behanglijm. Voor de kleur heb ik verschillende kleuren papier gebruikt. Het was best moeilijk om met dit materiaal een goede vorm te krijgen voor je masker. Ik had graag meer kleuren willen hebben voor mijn masker omdat ik geen huidskleur had.

Beschouwing
Welke beelden heb je gebruikt om je te laten inspireren over het onderwerp? Welke beelden hebben je goede informatie gegeven over de beeldaspecten? Welke voorbeelden hebben je op een spoor gezet voor het werken met het materiaal en de techniek? Geef aan waar je dat in het werk duidelijk terugziet (eventueel detailfoto’s toevoegen).

Ik heb jammer genoeg niet mijn voorbeelde goed kunnen gebruiken. Ik heb uit mijn hoofd iets verzonnen.

Werkwijze
Had je al eens eerder met dit materiaal en deze techniek gewerkt? Wat heb je daarover nieuw ontdekt? Wat vond je lastig? 
Ik heb al wel eens met kranten en behanglijm gewerk maar nog niet met deze techniek. Voorheen deed ik het met gaas of een ballon. Ik heb nu een nieuwe methode ontdekt, het is niet de makkelijkste methode vind ik. Ik vond het vooral lastig om een goede vorm te krijgen en mijn prop wilde niet goed blijven plakken aan me blaadje.

Onderzoek
Beschrijf en laat met beelden zien welke stappen je in het werkproces hebt gezet. Welke keuzes heb je gemaakt en waarom? Hoe heb je de andere 5 componenten in dit proces meegenomen?
Ik ben begonnen met een prop te maken en deze vast te plakken aan mijn blaadje. Vervolgens heb ik een basis gemaakt met kranten en behanglijm. (Foto 1.) Vervolgens ben ik begonnen met de vorm van het gezicht, de neus wenkbrauwen en lippen ook heb ik hem oortjes gegeven. (Foto 2.) Tenslotte heb mijn masker kleur gegeven. Dit was een lastig klusje omdat het papier erg afgaf. (Foto 3)

Eindoordeel

Wat vind je geslaagd? Leg uit.
Ik vind de oortjes en de vorm van het hoofd geslaagd. Ook ben ik blij dat na het drogen alles nog vast zat.

Wat kon beter? Waarom?
De lippen konden beter omdat, ik de vorm niet mooi vind en ik vind dat de lippen wel groter konden voor een beter effect. Ook vind ik de kleuren van mijn masker niet mooi, ik had liever een huidskleur gehad.

Bij het maken van bovenstaande opdracht heb je beelden gebruikt als inspiratiebron. Geef van minimaal één door jou gebruikt beeld aan wat de functie is en beschrijf waarom je dat vindt.

Beeld

Functies
Bij dit beeld heb ik een beetje gekeken hoe ik de lippen moest maken.

Beschrijving
Dit masker heeft een mooie vorm gezicht en mooie lippen. Ik vind de kleuren ook erg mooi maar dit kon je alleen bereiken als je mocht schilderen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten