donderdag 16 oktober 2014

Jan en de Jugendstil Poster

Deze keer kregen we een opdracht over Jugendstil. We moesten als voorbereidende opdracht iets opzoeken van Jugendstil. Ik heb ik totaal 6 mooie plaatjes gevonden.










Betekenis
Geef aan op welke manier je de inhoud van de opdracht hebt verwerkt? Vertel daarbij ook welke associaties je hebt gehad bij het onderwerp.
Ik heb eerst mooie plaatjes opgezocht en wat informatie omdat ik geen idee had wat Jugendstil was. Bij dit onderwerp had ik aan het begin geen associaties omdat ik geen idee had wat Jugendstil was. Nadat ik wat plaatjes en informatie had opgezocht deed het me erg aan vroeger denken. De plaatjes zien er wart ouder uit en de stijl van de plaatjes ook.

Vorm
Leg aan de hand van je resultaat uit welke beeldaspecten je hebt toegepast. Waar in het werk is dat goed te zien? (eventueel detailfoto’s toevoegen).

Materie
Met welk materiaal heb je gewerkt? Wat vond je van het gebruik van dat materiaal? Had je een nog andere materialen of gereedschappen willen gebruiken en zo ja waarom?
Ik heb gewerkt met een groot vel papier en soft pastel krijt. Ik heb geen andere materialen nodig gehad, het liefst had ik eerst geschetst met potlood maar dit hoorde niet bij de opdracht.

Beschouwing
Welke beelden heb je gebruikt om je te laten inspireren over het onderwerp? Welke beelden hebben je goede informatie gegeven over de beeldaspecten? Welke voorbeelden hebben je op een spoor gezet voor het werken met het materiaal en de techniek? Geef aan waar je dat in het werk duidelijk terugziet (eventueel detailfoto’s toevoegen).
Ik heb mijn voorbeelden gebruikt al inspiratie. Verder heb ik ook een plaatje uit de PowerPoint van de les gebruikt als inspiratie. Dat plaatje liet goed de vormen zien van de jugendstil posters. De vormen waren goed te zien. Het was de bedoeling dat de poster werd opgebouwd vanuit vloeiende lijnen. Met mooie kleuren die een bepaalde sfeer lieten zien die bij het product horen die je ging promoten.

Werkwijze
Had je al eens eerder met dit materiaal en deze techniek gewerkt? Wat heb je daarover nieuw ontdekt? Wat vond je lastig?
Ik heb nog nooit met dit materiaal en deze techniek gewerkt. Ik vond het een leuk opdracht al was het lastig om een mooie vorm te bedenken vanuit die vormen iets te laten ontstaan. Ik heb ontdekt dat je met soft pastel krijt mooie overgangen kan maken en dat het makkelijk uit te vegen is.
Onderzoek
Beschrijf en laat met beelden zien welke stappen je in het werkproces hebt gezet. Welke keuzes heb je gemaakt en waarom? Hoe heb je de andere 5 componenten in dit proces meegenomen?
Ik ben begonnen met de vormen van de parfumfles. Vanuit daar ben ik de letter gaan vormen alsof de geur de letters vormt. Vervolgens heb ik gekozen om de lijnen verschillende kanten uit te laten gaan zodat de poster niet eentonig werd. Vervolgens ben ik gaan kleuren. Ik heb gekozen voor zachte meisjes kleuren die bij elkaar paste. Zodat je goed kon zien dat het over een lekkere kleur gaat.

Wat vind je geslaagd? Leg uit.
Ik vind de kleuren overgangen mooi gelukt. Ook vind ik mijn letters mooi gelukt al hadden ze wat duidelijker kunnen zijn.
 
Wat kon beter? Waarom?
De letters konden wat duidelijker. Verder vind ik de poster goed gelukt.
 
Bij het maken van bovenstaande opdracht heb je beelden gebruikt al inspiratiebron. Geef van minimaal één door jou gebruikt beeld aan wat de functie is en beschrijf waarom je dat vindt.
 
Afbeelding:
 
 
 
 
 
 

 
 













Functies
Ik wilde dezelfde sfeer creëren op mijn poster als op deze poster. Met ronde vormen en zachte kleuren.

Beschrijving
Op de afbeelding zie je een vrouw. Ik gok dat deze advertentie ook over parfum gaat maar dit weet ik niet zeker.


















Beoordeling klasgenoten

Namen van beoordelaars: Tjerk, Rick en Daan

Betekenis
...je een product of evenementen (parfum, lotion, concert, feest, etc.) overdreven hebt aangeprezen om aandacht te trekken (reclame)? 
Score: 5
 
Vorm
...je de vormentaal van de Jugendstil, de grote beweging en het doorlopende lijnenspel, in je werk hebt toegepast (vorm en compositie)?
...je ook de lettervormen daarop hebt afgestemd?
...je met de keuze van kleuren (zachte en harde) naar het product verwezen?
Score: 5
 
Materie
...je hebt gewerkt met droge pastel (soft pastel) op tekenpapier van minimaal A3 formaat, A4 proefvelletje, een tissue en een onderlegger (krant)?
Score: 4
 
Beschouwing
...je Jugendstil-posters hebt kunnen onderscheiden van andere poster?
...je de karakteristieke kenmerken van de Jugendstil (grote bewegingen, sierlijkheid, plantachtige, organische vormen.) hebt herkend?
...je de subtiele mengkleuren hebt kunnen onderscheiden?
Score: 4
 
Werkwijze
...je hebt geschetst vanuit de grote beweging?
...je de vormen hebt ingevuld door het krijt zowel met de punt als met de zijkant te gebruiken?
...je kon afwisselen door delen te vegen en te mengen en andere delen ongemoeid te laten?
...je bent begonnen met de lichtste kleuren en je handen (relatief) schoon kon houden met de tissue?
Score: 4
 
Onderzoek
...je hebt onderzocht hoe je een compositie kunt opzetten vanuit de grote beweging?
...je de opzet van je poster, de getekende tekst en de werkwijze met krijt eerst hebt uitgeprobeerd op je proefvelletjes?
Score: 4
 
Eindoordeel: 26 punten
Opmerkingen: Goed
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten