donderdag 16 oktober 2014

Luisteropdracht

Ik heb gekozen voor het nummer Soul Outside van Antonio Pinto. Deze soundtrack komt uit de film  The Host.






Eerst vraag ik aan de kinderen waar hun graag naar luisteren en waarom.
Ik laat de kinderen eerst het muziekstuk helemaal luisteren. Daarna vraag ik waar hun aan denken bij dit muziekstuk.

Eerst stel ik wat persoonlijke vragen. Om de kinderen te laten creëren. Deze vragen mogen zij in tweetallen overleggen.

Wat voor gevoel is er bij dit nummer? Vrolijk/Verdrietig/Boos etc..
Wat voor beeld krijg je bij dit nummer? Bepaalde scene.
Op welke plek zou je deze muziek geluisterd worden?
Bij welke gelegenheid kan deze muziek gespeeld worden?
Als je een dier moest kiezen die bij deze muziek hoorde welk dier zou dit dan zijn en waarom?
Wat voor soort dansstijl zou bij dit nummer passen?


Vervolgens ga ik vragen stellen over het muziekstuk zelf. Hiermee wil ik bereiken dat de kinderen gaan analyseren.

Wat voor soorten instrumenten hoor je?
Veranderd de melodie vaak?
Welke klankkleur kan je de melodie geven?
Treed er een verandering op in de klankkleur?
Treed er een verandering op in de klanksterkte?
Hoe is het muziekstuk opgebouwd? Komen er steeds meer instrumenten bij of komen alle instrumenten tegelijk op?
Welke melodie komt vaak terug in het stuk?

Bij elke vraag geef ik toelichting en laat ik steeds een stukje opnieuw horen van het stuk.

Mijn opdracht.

Ik laat de kinderen een tekening maken van iets of iemand wat zij bij het onderwerp vinden passen. Dit mag een persoon, dier, situatie etc. zijn. Daarna vraag ik waarom zij dit hebben getekend en wat ze willen duidelijk maken met hun tekening.

Als afloop bespreek ik de tekeningen en vraag ik wat ze van het stuk vonden. Ook vraag ik wat ze geleerd hebben en of ze de opdrachten leuk vonden. (Soort feedback voor mij.)

Ik heb een feedback gegeven op de luisteropdracht van Esther Koelewijn.
Esther heeft mij een feedback terug gegeven;

Ik vind het begin leuk, de persoonlijke vragen hoe zij zich dit stuk voorstellen. Ik vind het een goede manier om de aandacht volledig te krijgen. Ik vind de vragen waarmee je het stuk wilt analyseren wel erg moeilijk. Misschien zou je die iets makkelijker kunnen maken. Klankkleur is namelijk best wel moeilijk om te ontdekken.Ik vind de opdracht erg leuk. Het maakt het echt heel persoonlijk. De evaluatie is erg goed. Zo weet je wat de kinderen er aan hebben gehad.
Ik vind het een leuke opdracht, alleen wel een heel droevig liedje.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten