donderdag 16 oktober 2014

Monument der Wachtende

Bij deze opdracht moesten we eerst wachtende mensen fotograferen en vervolgens schetsen maken. Daarna gingen we aan de hand van de schetsen een wachtend beeldje maken van klei.


Bij deze afbeeldingen heb ik schetsen gemaakt.
Betekenis
Geef aan op welke manier je de inhoud van de opdracht hebt verwerkt? Vertel daarbij ook welke associaties je hebt gehad bij het onderwerp.
Ik heb eerst gezocht naar plaatjes van wachtende mensen. Om inspiratie op de doen en een idee te krijgen hoe mensen zitten op staan als ze wachten. Bij dit onderwerp moest ik denken aan wachten op de bus of in de rij bij de kassa. Maar ook bijvoorbeeld wachten op een belangrijk telefoontje of uitslag.

Vorm
Leg aan de hand van je resultaat uit welke beeldaspecten je hebt toegepast. Waar in het werk is dat goed te zien? (eventueel detailfoto’s toevoegen).
Ik heb het plaatje van het staande meisje gebruikt al inspiratie. Ze staat een beetje in gedachten te wachten met één hand bij haar gezicht, dit geeft een zachte houding. Ik heb haar een jurk gegeven zodat mijn beeldje stevig bleef staan.

Materie
Met welk materiaal heb je gewerkt? Wat vond je van het gebruik van dat materiaal? Had je een nog andere materialen of gereedschappen willen gebruiken en zo ja waarom?
Ik heb gewerkt me klei en gereedschap om de klei te bewerken. Ook heb ik een plankje gebruikt om mijn beeldje op te maken. Ik heb geen andere materialen nodig gehad.

Beschouwing
Welke beelden heb je gebruikt om je te laten inspireren over het onderwerp? Welke beelden hebben je goede informatie gegeven over de beeldaspecten? Welke voorbeelden hebben je op een spoor gezet voor het werken met het materiaal en de techniek? Geef aan waar je dat in het werk duidelijk terugziet (eventueel detailfoto’s toevoegen).
Ik heb het staande meisje gebruikt als inspiratie. Ik zocht een sierlijke houding die een rustige uitstraling geeft. Door de jurk heb ik er een prinses van gemaakt. Je kan indenken aan de houding dat ze wacht op iemand.

Werkwijze
Had je al eens eerder met dit materiaal en deze techniek gewerkt? Wat heb je daarover nieuw ontdekt? Wat vond je lastig? 
Ik al eens eerder met dit materiaal en deze techniek gewerkt. En vond het altijd al leuk om met deze techniek te werken. Ik vond het niet lastig omdat ik al vaker wat heb gemaakt met klei.

Onderzoek
Beschrijf en laat met beelden zien welke stappen je in het werkproces hebt gezet. Welke keuzes heb je gemaakt en waarom? Hoe heb je de andere 5 componenten in dit proces meegenomen?
Ik ben begonnen met een grote bol klei. Dit moest je goed kneden zodat alle lucht eruit was. Vanuit de bol maakt ik een vorm van een mens. Waarna de vorm er in zat maakt ik de details. De kroon, neus en haar zijn losse delen. Je mocht kiezen of je je beeldje gebakken wilde hebben of niet. Omdat ik het beeldje goed gelukt vond heb ik haar laten bakken.

Wat vind je geslaagd? Leg uit.
Ik vind mijn beeldje goed gelukt, precies zoals ik wilde. De houding van mijn voorbeeld komt duidelijk terug is mijn beeldje.

Wat kon beter? Waarom?
Ik hoop dat alle delen er nog aan zitten als het beeldje gebakken is. Maar dit zie ik later.


Bij het maken van bovenstaande opdracht heb je beelden gebruikt als inspiratiebron. Geef van minimaal één door jou gebruikt beeld aan wat de functie is en beschrijf waarom je dat vindt.

Beeld


Functies
Voorbeeld geven van een mooie houding en het creëren van een bepaalde sfeer.

Beschrijving
Je ziet een meisje leunen tegen een muur, ze wacht. Aan haar houding en uitdrukking zie je dat ze in gedachte is en op iets of iemand wacht waar ze misschien over in zit of bezorgd over is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten